Svar: Sommer og påklædning

26. april 2009

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Linda og familie

Hvis vi får en rigtig dejlig varm sommer i Danmark, hvilket vi jo håber på - så må jeres dreng meget gerne være ude i shorts, t-shirt eller bare en bodystocking :o) Han har brug for at kunne komme af med varmen fuldstændig ligesom vi andre og han har brug for let og luftigt sommertøj.

Det er dog stadig vigtigt at han opholder sig mest muligt i skyggen og skygge må I lave med parasol eller solsejl i haven, ligesom man kan sidde på et tæppe på græsplænen under et stort træ, hvis man er så heldig at bo et sted, hvor der er store træer ...

Tager I til stranden eller lignende, så er det også en god idé at medbringe solparasol eller strandtelt, så I kan lave skygge der hvor han sidder og ...

Annonce

... graver i sandet, spiser sin madpakke osv.

Man skal være opmærksom på at vand og sand kan give genskind af solens stråler og at solen derfor kan 'ramme ekstra hårdt', når børn leger med sand og vand. Derfor kan det i sådanne tilfælde være en god idé med luftige sommerbukser og bluser, som dækker arme og ben, netop for at undgå forbrænding.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover skal man bruge solcreme, solhat osv. som I også allerede har indkøbt og man skal så vidt muligt holde sig fra middagsolen kl. 12-15, hvor solen er stærkest. Det passer dog ofte med at børn i jeres drengs alder sover middagslur der ...

Så lad os håbe på sol og sommer og rigtig godt vejr - det har vi brug for, og det skal nydes, når det er der - af både store og små :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.